Na šípkach

sobota, októbra 04, 2014

Krásny víkend vám želám! :)

Konečne som si našla viac času na písanie príspevku, keďže v Bratislave popri škole mi ostáva len veľmi málo času na blog.

Minulý víkend sme sa rozhodli ísť do lesa na šípky. 
Šípky dozrievajú v septembri až októbri, takže sme vystihli ten správny čas.
Sú výnimočné vysokým obsahom vitamínu C , B1, B2, či karoténu.
 Využívať sa môžu ako čerstvé tak aj sušené .
 Pripravujú sa z nich čaje, džemy, kompóty či sirupy.
Ja mám šípkový čaj veľmi rada pretože predstavuje prevenciu proti infekčným chorobám, dodáva potrebnú energiu počas zimy.


Šípky zbierame od konca septembra do konca októbra, keď sú ešte tvrdé a sfarbené do oranžova až červena. Prezreté, mäkké plody nie sú vhodné na zber. Najviac vitamínu C obsahujú práve v období svojej zrelosti. Keď sú už prezreté, mäkké a hnedkasto sfarbené, strácajú vitamín C.



Najvhodnejšie je sušenie pomocou sušičky na ovocie, pomalé sušenie na vzduchu nie je dobré práve kvôli veľkým stratám vitamínu C. 
Dobre usušené šípky majú oranžovú až červenú farbu, ovocnú vôňu a mierne trpkú chuť. Nesmú zostať mäkké ani lepkavé.




Šípkový čaj:

Potrebujete 2 lyžičky usušených podrvených šípiek a pol litra vody. Šípky zalejete studenou vodou a necháte ich 1 hodinu luhovať v sklenenej nádobe. Potom ich zohrejete na bod varu a krátko povaríte. Uvarený čaj necháte postáť 10 minút a potom precedíte cez husté sitko tak, aby ste odstránili dráždivé chĺpky nachádzajúce sa v šípkach. Sitko nesmie byť kovové, pri jeho použití dochádza k strate vitamínu C. Čaj podľa chuti osladíte medom alebo sirupom. Najlepšie je vypiť ho hneď po príprave.
    
       zdroj: najmama.aktuality.sk


Čo vy a šípky? Máte možnosť si ich zbierať alebo ich kupujete už pripravené v rôznych čajíkoch? :)

You Might Also Like

13 komentárov

  1. Šípkový čaj je hrozně dobrý, hned bych si dala!:)

    http://purplepineap.blogspot.cz/

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Šípkový čajík už som dlho nemala a fotky máš úžasné!

    http://missalexy.blogspot.cz/

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Šípky u nás máme, tak si nahtrhat můžu, šípkový čaj jsem ale ještě neměla, takže díky za tip :)
    Blog by Veru

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Šípky většinou nesbírám, ale čaje na podzim mám moc ráda, momentálně si ujíždím na mátovém a pak také na vanilkovém, který doplňuji mlékem :-) bára.kára blog

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Moc pěkné fotky, ten detail se povedl :)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. To jsou krásné fotky, moc by se mi z šípků líbila čelenka do vlasů a nějaké tématické podzimní fotky :)

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Ďakujem za komentáre. Som rada že sa vám článok páčil a navnadila som vás na šípkový čajík :)

    OdpovedaťOdstrániť
  8. je uplne super ,ze si to takto spisala, pretoze teraz vidim, co som cely cas robila zle, ked som sipkovy caj pripravovala, najma ta strata vitaminu C- to mi nikto nepovedal!

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Pro mě jsou šípky jedním ze symbolů podzimu :)

    OdpovedaťOdstrániť
  10. Ja šipkový čaj až tak nepijem, ale práve skúšam šípkový olej. Ale zjavne by som ich pre tolky príjem vytáminov mohla začať využívať aj inak. Inak úplne ťa chápem, že už nemáš toľko času na blog, je to celkom fuška sklbiť to so školou a ešte asi s dalsimi 50 vecami dokopy. Mám podobný problem.

    OdpovedaťOdstrániť
  11. ked som bola malá, zbieravala som, teraz už len obdivujem, šípky mi prídu strašne estetické. :D

    OdpovedaťOdstrániť